Διαθεματική Εργασία - Παιδική ηλικία

 diath2

  Τίτλος:    «Η προσχολική ζωή των παιδιών του Γυμνασίου μας»
  Μάθημα:   Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
  Τάξη:   Β2
  Υπεύθυνη Καθηγήτρια:   κα. Βλάχου Παναγιώτα, ΠΕ02         
  Σχολικό Έτος:   2014 - 2015
  Ρόλοι:   Διεξαγωγή έρευνας, επεξεργασία στοιχείων, τεκμηριωμένη εξαγωγή συμπεράσματος-στατιστικά στοιχεία, ζωγραφική – συλλογή εικόνων παιδιών που παίζουν, συντονισμός ομάδας
  Έρευνα:
  • Ποιοι ήταν οι χώροι που παίζατε; (σπίτι μονοκατοικία, διαμέρισμα, αυλή, μπαλκόνι, γειτονιά, παιδότοποι, παιδικός σταθμός, πάρκο, παιδική χαρά, αλάνες…)
  • Τι παιχνίδια παίζατε; (ομαδικά, ατομικά)
  • Με τι παιχνίδια παίζατε; (φτιαγμένα από εσάς, αγοραστά, ηλεκτρονικά –πολλά ή λίγα-)
  • Με ποιους παίζατε; (συγγενικά πρόσωπα, παιδιά της γειτονιάς, άγνωστα παιδιά, συνομήλικα, μεγαλύτερα, μικρότερα);
  • Ποιος σας επέβλεπε; (μαμά, μπαμπάς, μεγαλύτερα αδέλφια, παππούς, γιαγιά, παιδαγωγός, νταντά);
  • Ποια ήταν η επαφή σας με τη φύση, τα φυτά και τα ζώα ; (συχνή, πότε-πότε, σπάνια); Ήσασταν εξοικειωμένοι με τα ζώα;
  • Είστε ικανοποιημένοι από την προσχολική σας ηλικία;

diath1

Στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και ειδικότερα του κειμένου της Μαρίας Ιορδανίδου «Στην εποχή του τσιμέντου και της πολυκατοικίας», χωριστήκαμε σε ομάδες με σκοπό τη διεξαγωγή έρευνας για την προσχολική ηλικία των παιδιών του Γυμνασίου μας. Καταρτίσαμε ερωτηματολόγιο σχετικό με τους χώρους στους οποίους έπαιζαν, για το είδος των παιχνιδιών με τα οποία έπαιζαν, για τα πρόσωπα που συναναστρέφονταν, για τα άτομα που τα επέβλεπαν κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, για το αν έρχονταν σε επαφή με τη φύση και τα ζώα. Προβληματιστήκαμε, συνεργαστήκαμε, συλλέξαμε στοιχεία, τα επεξεργαστήκαμε (δημιουργήσαμε γραφήματα), τα αξιολογήσαμε και διατυπώσαμε τα συμπεράσματά μας.

Κατά τη διεκπεραίωση της εργασίας περάσαμε πολύ ευχάριστα υποβάλλοντας το ερωτηματολόγιο που καταρτίσαμε στα παιδιά του σχολείου μας, επικοινωνήσαμε μαζί τους και γνωριστήκαμε καλύτερα…

                             diath4                                 diath5

Πρώτο ερώτημα που θέσαμε ήταν το πού έπαιζαν. Το συμπέρασμα που βγάλαμε είναι ότι τα πιο πολλά παιδιά έπαιζαν στην γειτονιά, οπότε έπαιζαν σε εξωτερικό χώρο. Έπειτα παρατηρήσαμε πως έπαιζαν με τους φίλους τους κυρίως ομαδικά παιχνίδια. Συνήθιζαν να παίζουν χωρίς κάποιον να τα επιβλέπει, πράγμα που σημαίνει πως οι γονείς τους θεωρούσαν πως έπαιζαν με ασφάλεια ή ότι ήταν παραμελημένα. Επίσης, έπαιζαν και με ηλεκτρονικά παιχνίδια. Άρα δεν ήταν αποκομμένα κι από τον σύγχρονο τρόπο ζωής. Η επαφή τους με την φύση ήταν συχνή, άρα πήγαιναν πολύ σε βουνό, και αγαπούσαν τα ζώα. Μας εντυπωσίασε ότι σχεδόν όλα τα παιδιά που ερωτήθηκαν ήταν εξοικειωμένα με τα ζώα. Τέλος, τα παιδιά φάνηκαν ικανοποιημένα από την προσχολική τους ηλικία και θα ήθελαν να ξαναγίνουν μικροί.

diath3

Το συμπέρασμα είναι ενθαρρυντικό, γιατί τα παιδιά του Σχολείου μας φαίνεται πως είχαν μια υγιή, φυσιολογική προσχολική ζωή, γεμάτη παιχνίδι, κοινωνικότητα, ξενοιασιά. Στην πλειοψηφία τους έμειναν ανεπηρέαστα από τον τρόπο ζωής στην πόλη, που περιορίζει κατά κανόνα τα παιδιά στους τέσσερις τοίχους ενός διαμερίσματος, το ατομικό παιχνίδι, την απομόνωση, την έλλειψη επαφής με τη φύση.

Λαμβάνοντας υπόψη την καθοριστική επίδραση της προσχολικής ζωής στην εξέλιξη της σωματικής, πνευματικής και ψυχικής πλευράς του ανθρώπου, είναι πολύ ενθαρρυντικό το αποτέλεσμα της έρευνάς μας για την καλή εξελικτική πορεία των μαθητών του Γυμνασίου μας.

Open source productions