Δημοσιεύτηκε στις Παρασκευή, 20 Ιουνίου 2014 01:40
Τίτλος
Ο ΑΝΤΙΚΑΤΟΠΤΡΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΔΡΩΜΕΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΟΝ ΑΞΕΧΑΣΤΟ ΠΑΛΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
Σχολικό Έτος
2013 - 2014
Υπεύθυνοι Καθηγητές
κα. Βλάχου Παναγιώτα ΠΕ02
κα. Παναγιωτοπούλου Μαρία, ΠΕ11
Συσχετιζόμενα Μαθήματα
Νεοελληνική Γλώσσα, Αρχαία Ελληνική Γραμματεία, Φυσική Αγωγή, Μουσική
Ομάδα Εργασίας
Συμμετείχαν μαθητές από όλα τμήματα του σχολείου. (Σύνολο συμμετεχόντων στο Πρόγραμμα 29 + 7 με εθελοντική – φιλική συμμετοχή)
Παιδαγωγικοί
Στόχοι
Οι μαθητές:
Να έρθουν σε επαφή με το πολύτιμο αυτό κομμάτι της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Να βιώσουν τη μαγεία και να γνωρίσουν τα «ιερά τέρατα» του ελληνικού κινηματογράφου.
Να καλλιεργήσουν την κριτική τους ικανότητα.
Να αναπτύξουν πρωτοβουλίες μέσα από την ομαδοσυνεργατική έρευνα.
Να αναζητήσουν ταινίες αντιπροσωπευτικές για κάθε δεκαετία.
Να διερευνήσουν τον τρόπο με τον οποίο αυτές αποτέλεσαν ζωντανή μαρτυρία των δρώμενων της εποχής μέσα στην οποία δημιουργήθηκαν, με στόχο την πνευματική και αισθητική τους καλλιέργεια.
Να εκφρασθούν δημιουργικά.
Να ψυχαγωγηθούν, να αναπτύξουν παραστατικές δεξιότητες (αναπαριστώντας σκηνές) καθώς και μουσικοχορευτικές (αναπαράγοντας με το δικό τους τρόπο αξεπέραστες μουσικές στιγμές, που καταγράφτηκαν στον ελληνικό κινηματογράφο).
Μεθοδολογία -
Δράσεις
Το πρόγραμμα μας περιλαμβάνει δυο (2) μέρη: το Ερευνητικό και το Βιωματικό (δραματοποίηση, παιχνίδι ρόλων).
Συζητήσαμε τα υποθέματα και αποφασίσαμε σε ποια θα δώσουμε περισσότερη έμφαση.
Χωριστήκαμε σε πέντε ομάδες βάση του χρώματος των φακέλων που μας μοιράστηκε στα πλαίσια του προγράμματος (κίτρινοι, κόκκινοι, άσπροι, πράσινοι, ροζ).
Μας ανατέθηκαν (ανά ομάδες) δράσεις που αφορούσαν Πορτραίτα: ηθοποιών σεναριογράφων, σκηνοθετών, συνθετών, παραγωγών, είδη ταινιών με παράλληλη έρευνα του αντικατοπτρισμού σ’ αυτές των δρώμενων στους τομείς: Κοινωνικές, οικονομικές συνθήκες, επαγγέλματα , Ήθη, αντιλήψεις, νοοτροπία, Κατοικίες, δρόμοι, Μόδα, Εκπαίδευση, Γλώσσα, Θέση γυναίκας.
Α. Στα πλαίσια του Ερευνητικού Μέρους:
Συλλέξαμε οπτικοακουστικό υλικό (φωτογραφίες ηθοποιών και ταινιών του ΄50, ΄60, ΄70) - και γίναμε κατασκευαστές αντικειμένων του τότε.
Ασχοληθήκαμε με πορτραίτα ηθοποιών που δέσποσαν ή ξεκίνησαν την καριέρα τους τη δεκαετία του ’50.
Ασχοληθήκαμε με σκηνοθέτες, παραγωγούς, σεναριογράφους (Σακελλάριος, Τζαβέλας, Δημόπουλος, Δαλιανίδης, Κακογιάννης).
Διακρίναμε τα είδη των ταινιών (κωμωδίες, δράματα κοινωνικά, αισθηματικά, μελό, μιούζικαλ, φαρσοκωμωδίες, αστυνομικές, πολεμικές – ιστορικές ταινίες).
Μελετήσαμε τη μουσική επένδυση των ταινιών εξαίροντας τη σημαντική συμβολή σημαντικών συνθετών και τραγουδιστών.
B. Στα πλαίσια του βιωματικού μέρους:
Δημιουργήσαμε κινηματογραφική λέσχη (σε μεγάλη οθόνη προβάλαμε και παρακολουθήσαμε αποσπάσματα αντιπροσωπευτικών ταινιών, νιώσαμε τη μαγεία του κινηματογράφου, σχολιάζοντας παράλληλα ανά ομάδες τα δρώμενα και καταλήγοντας σε συμπεράσματα για τον τρόπο που αποτυπώνονται αυτά στην 7η τέχνη). Χρησιμοποιήσαμε κατάλληλα τις ΤΠΕ (παραγωγή βίντεο – movie maker) και τεχνολογικά μέσα (οθόνες προβολής, προτζέκτορες).
Δημιουργήσαμε μουσικοχορευτικό εργαστήρι, νιώθοντας το ρυθμό ανεπανάληπτων μουσικών στιγμών που αποτυπώθηκαν στον ελληνικό κινηματογράφο.
Συνειδητοποιήσαμε πώς αποτυπώνεται στις ταινίες η διασκέδαση στη νυχτερινή Αθήνα, καθώς διανθίζονται από τα ακούσματα της εποχής και παρελαύνουν σ’ αυτές πλήθος δημιουργών και τραγουδιστών του μουσικού στερεώματος.